http://arbetarbladet.se/nyheter/alvkarleby/1.5522679-arbete-for-en-battre-skola-i-alvkarleby
– Vi har jätteduktiga lärare men inte den formella behörigheten. Framförallt har nästan alla våra lärare i de yngre årskurserna inriktning SO–Svenska på sin examen, det innebär att de bara har en grundutbildning i matematik, säger skolchef Gunn-Mari Nordström.
Hur tolkar vi det här? Den erfarenhet jag har av skolan är att de till nästa varje termin så införs nya satsningar med diverse underliga förkortningar. PISA heter den senaste och inriktar sig på matematik. Undran om någon grundligt utvärderat hur mycket dessa satsningar har påverkat våra barns kunskapsnivåer. Har de haft någon inverkan överhuvudtaget eller är det bara för att skydda kommunens lärare?
Det jag menar är att dagens lärare i vår kommun saknar behörighet på så många plan att vi egentligen kan säga att vi inte har en behörig lärarkår för vår grundskola. Om vi ser krasst på det så saknar vi matematikslärare är det ju inte underligt att våra barn inte ens kan svara på hur mycket klockan är.
Så nu när vi fortbildar våra lärare kommer de få en behörighet inom matematik. Då har vi löst det problemet och kan inte skylla på att dessa människor i grunden är SO-lärare. Det löser väl ingenting egentligen? Om vi har fel person på fel plats så blir det ju inte rätt person på rätt plats om vi skriver om behörigheten?
Om vi skall få ordning på vår lärarkår måste vi leta rätt på personer med rätt behörighet som är skriven från ett universitet eller högskola. Inte någon fortbildning på några veckor som byter namn för varje läsår som går. Det vi gör här är att skrapa på ytan istället för att gå på djupet. Trist för jag tvivlar på att det här kommer ge någon märkbar effekt i resultaten. Men givetvis hoppas jag in i det sista att jag faktiskt har fel den här gången!
– Vi har jätteduktiga lärare men inte den formella behörigheten. Framförallt har nästan alla våra lärare i de yngre årskurserna inriktning SO–Svenska på sin examen, det innebär att de bara har en grundutbildning i matematik, säger skolchef Gunn-Mari Nordström.
Hur tolkar vi det här? Den erfarenhet jag har av skolan är att de till nästa varje termin så införs nya satsningar med diverse underliga förkortningar. PISA heter den senaste och inriktar sig på matematik. Undran om någon grundligt utvärderat hur mycket dessa satsningar har påverkat våra barns kunskapsnivåer. Har de haft någon inverkan överhuvudtaget eller är det bara för att skydda kommunens lärare?
Det jag menar är att dagens lärare i vår kommun saknar behörighet på så många plan att vi egentligen kan säga att vi inte har en behörig lärarkår för vår grundskola. Om vi ser krasst på det så saknar vi matematikslärare är det ju inte underligt att våra barn inte ens kan svara på hur mycket klockan är.
Så nu när vi fortbildar våra lärare kommer de få en behörighet inom matematik. Då har vi löst det problemet och kan inte skylla på att dessa människor i grunden är SO-lärare. Det löser väl ingenting egentligen? Om vi har fel person på fel plats så blir det ju inte rätt person på rätt plats om vi skriver om behörigheten?
Om vi skall få ordning på vår lärarkår måste vi leta rätt på personer med rätt behörighet som är skriven från ett universitet eller högskola. Inte någon fortbildning på några veckor som byter namn för varje läsår som går. Det vi gör här är att skrapa på ytan istället för att gå på djupet. Trist för jag tvivlar på att det här kommer ge någon märkbar effekt i resultaten. Men givetvis hoppas jag in i det sista att jag faktiskt har fel den här gången!